Monday, January 3, 2011

Tips memilih perfume yang serasi dengan anda



Salam semua,


Di sini suka kiranya saya ingin berkongsi tentang tip dan cara-cara memilih minyak wangi supaya ianya serasi dengan diri anda. Semestinya setiap orang mempunyai pewangi/perfume kegemaran, tetapi adakah pewangi tersebut kerana keserasian dengan anda, kerana baunya yang memikat atau sekadar anda hanya suka-suka menggemarinya?


Sebenarnya, kegemaran bukan semata-mata yang membuatkan sesuatu perfume itu membangkitkan personaliti anda. Perfume yang berpotensi seharusnya yang mampu menyerlahkan personaliti, keghairahan dan ciri-ciri diri anda. Ianya juga boleh dikira wangian yang mampu menenangkan dan membangkitkan semangat si pemakai.


Tip dalam memilih perfume:


1)
CUBA. Anda mestilah mencuba terlebih dahulu bauan dari perfume tersebut dalam masa sehari sebelum mengambil keputusan untuk membelinya. Kenapa? Wangian dari perfume biasanya berubah mengikut peredaran waktu. Baunya akan berbeza selepas disembur dan selepas 2-4 jam selepas itu.

2)
JANGAN TIRU. Membeli perfume berdasarkan perfume yang digunakan oleh kawan anda adalah tidak digalakkan. Mungkin bauannya di badan kawan anda selesa dengan anda, tetapi tidak semestinya ianya serupa apabila dipakai oleh anda sendiri. Ini kerana kimia dalam badan tubuh setiap orang berbeza, dan ianya mempengaruhi wangian yang digunakan seseorang.

3)
MINYAK. Wangian yang digunakan pada kulit berminyak akan tahan lebih lama berbanding digunakan pada kulit yang kering. Jadi orang yang berkulit kering perlu menyemburnya sebanyak 2 kali untuk ketahanan bau yang lebih lama.

4)
DIET. Diet yang berubah secara dramatik juga akan mempengaruhi wangian yang digunakan dan ianya boleh berubah.

5)
SERBUK KOPI. Apabila mencuba wangian di kaunter, hidu serbuk kopi yang disediakan untuk menghilangkan bau dari perfume sebelumnya, kerana kemungkinan ianya akan mempengaruhi wangian yang dicuba selepas itu.

6)
HARGA. Belilah perfume dengan harga yang berpatutan dan tidak terlalu mahal.

7)
MATAHARI. Jauhkan perfume dari sinaran matahari dan suhu yang panas, kerana ianya mampu mengubah bau yang terdapat pada perfume tersebut.

6 comments:

  1. la ye ke dik..akak main bedal je..nasib baik tak de masalah bau..apa pun ONe Drop perfumes pilihan akak..heheh

    ReplyDelete
  2. makbed tak pakai perfume. asben i kate, i dah wangi dah. hahahhaa..(sep taknak beli perfume la tu...)

    ReplyDelete
  3. tips yg baik ni.. Kadang tu beli perfume sebab sukakan botolnya yg cantik aje..

    ReplyDelete
  4. @Nora Shahaira yea sis, ehehe..One drops pun sedap ^^

    ReplyDelete
  5. @Makbed ngeee...makbed wangi sentiase, perfume tengah sale skg nie..

    ReplyDelete
  6. @Hanis Azla itu salah satu marketing plan diaorg sis... menambahkan selera membeli :)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ShoutMix chat widget