Tuesday, December 21, 2010

Edisi Seram - Khadam Keris 4

Salam semua...sambungan dari Khadam Keris 3

Pada malam nya saya keseorangan didalam rumah, apabila masuk waktu isyak, saya terus solat isyak. Kemudian saya berbaring ditempat tidur ntah mengapa malam itu saya terasa amat amat letih dan mengantuk walhal disiangnya aktiviti saya adalah seperti biasa.

Dalam masa 5 minit saya meletakkan kepala saya ditempat tidur saya tertidur, dan dalam tidur itu saya telah bermimpi...


Seorang tua yang seperti dikatakan oleh dua orang teman saya telah menghampiri saya dan membuka selubungnya dari raut wajahnya. Kelihatan ia terlalu marah dnegan saya lantas menumbuk dada saya dan saya telah tersungkur kebelakang, saya bangun dan melarikan diri kemudian, orang tua itu telah menyuruh beberapa pengikutnya untuk menangkap saya.

Saya terus berlari dan mereka terus mengejar saya, malangnya ketika saya berlari saya telah terjatuh, mereka terus menerkam saya dan menagkap saya


kemudian situa itu menghampiri saya lantas berkata


"sekarang kemana kau nak lari"


dalam situasi yang amat gawat tu saya cuba meronta ronta melepaskan diri tapi hampa kerana pegangan mereka semakin erat


Dalam situasi yang amat runcing itu dihati saya tersebut kalimah


"Allah"


Serta merta kesemua yang memegang saya itu terpelanting dari tubuh saya dan menghilangkan diri keberanian sy timbul saya bangun dan berkata kepada situa itu


"sekarang giliran kau pula kemana kau nak lari"


situa itu tersenyum dan memakai kembali selubungnya dan terus hilang


saya terjaga dari tidur apa yang menghairankan waktu tu dah jam 8 pagi hari jumaat


saya terus qada solat subuh yang tertinggal dan bergegas kesekolah... hehehehehe masuk sekolah jam 745 pagi, waktu tu saya sampai dekat jam 830 memang lewatlah
..

Semasa disekolah saya terfikir mimpi saya tersebut. Hairan rasayanay tidur hanya sebentar tapi mengapa bangun terlalu lewat sedangkan hari lain sepatutnya belum subuh dah sedar...


sedang memikirkan, dada saya terasa sakit dan saya meraba dada. Lantas terus ke bilik air dan menatap cermin serta membuka butang baju. Kelihatan dada saya seperti ada tanda merah seolah olah telah ditumbuk


Cemas... berbagai bagai persoalan bermain dibenak saya


Pada petangnya, Irfi datang kerumah dan saya ceritakan semua yang berlaku kepadanya. Lenteran daripada itu saya mengajak Irfi ke rumah seorang tua yang pandai berkaitan besi..

Petang itu kami bertolak kerumah orang tua tersebut, apabila menyedari kehadiran kami orang tua itu menyuruh kami naik kerumah. Sewaktu kami ditangga, orang tua itu yang pada mulanya mengajak kami naik terus menjerit

"nanti dulu korang bawa apa kerumah aku nie"


saya dan irfi terkejut dan menjawab


"takder apa apa lah wak"


orang tua itu berkata lagi


"korang jangan tipu aku.... pergi kehalaman rumah cepat"


kami tanpa banyak soal terus turun dari tangga pergi kehalaman rumah diikuti orang tua itu


"sekarang korang keluarkan barang tu"


arah orang tua tersebut


tanpa banyak soal kami keluarkan barang tersebut. Orang tua tersebut terus mengambil keris yang berbalut kain hitam itu dan membukanya, sebaik sahaja melihat keris tersebut beliau dengan wajah cemas berkata


"benda mcm nie yang korang buat main buat apa"


lantas beliau mengajak kami naik kerumahnya, diatas rumahnya beliau bertanya kepada kami berdua


"sekarang lebih baik korang berkata jujur dengan wak mana korang dapat benda nie"


dengan nada bergurau saya bertanya


"mana wak tau kami ada bawa barang mcm nie wak nie pandai mendrem yer"


orang tua tersebut dengan nada marah berkata


"jawab soalan aku dulu"


saya terdiam, belum pernah saya lihat wak seserius ini dengan saya tapi mengapa?


saya pun menceritakan keseluruhan apa yang saya alami


selepas itu, wak terus menghampiri saya, dan melihat kesan merah didada saya, dan bertanya


"kau ada apa-apa amalan dalam hidup kau"


saya menjawab secara jujur


"paling habis pun lepas maghrib saya akan baca yasin selain tu saya nie ahli thariqat naqsyabandiah, saya memang diarahkan untuk mengamalkan zikrullah sehari semalam sebanyak 5000 kali.. tujelah amalan saya"


dengan wajah tenang wak berkata dengan saya


"alhamdulillah berkat zikrullah yang kau amalkan kau terselamat dari mudharat yang hendak dibuat oleh jin.. begitulah kita ketika senang kita ingatlah tuhan sebab ketika susah tuhan akan ingat kita pula. Bersyukurlah kau dengan tuhan, kerana tuhan melindungi kau. Dengan berkat kalimah nya yang mulia pasal lebam tu jangan risau kau sapu jer minyak angin insyaallah eloklah nanti"


"sekarang kau pula cerita kan dari mana asal barang nie"soal beliau kepada Irfi


Irfi menjawab dengan serba salah dan ketakutan


"sebenarnya wak benda nie pakcik saya yang punya. Sebelum ni pakcik saya telah memuja benda nie untuk tunggal kekayaan. Sekarang nie pakcik saya tu sakit tenat, tubuh nya dah jadi kurus kering hanya tinggal kulit dengan tulang jer tapi yang heran makan punyalah kuat, lepas kejadian tu anak dia dah bawa keris nie kepada sami hindu untuk dipasung supaya tidak membuat masalah"


banyak lagi penjelasan Irfi kepada wak


dengan nada marah saya bertanya pada Irfi


"naper kau tak cakap awal-awal dengan aku"


irfi dengan nada bersalah berkata


"aku tak sangka perkara nie boleh jadi seserius nie........."


wak terus mencelah


"sudahlah jangan korang nak bertekak pula, itu lah akibatnya jika kita memuja selain Allah dan itulah pengakhiran mereka yang memegang benda nie. Mati kurus kering, darah dan daging nya akan dimakan oleh jin ini. Lain kali tinggakanlah perkara syirik yang memuja benda-benda mcm nie, kot nak pegang pun pegang lah tapi janganlah puja-puja dan buat kerja syirik"


banyak lagi yang dikhutbahkan oleh wak kepada kami dipetang itu


selepas wak selesai khutbahnya wak berkata pada kami berdua


"kau cuba pegang besi kerisnie dan rasakan apa rasanya"


"agak hangat lah wak, tak mcm biasa" kata kami berdua


wak terus berkata kepada kami


"kali pertama kau buka pasung dia, takkan kau tak perasan besi keris nie pelik"


saya terdiam


wak terus memberikan cadangan


"mcm nilah kau tinggalkan dulu benda nie kat sini, wak nak tengok tapi pastikan dalam masa 3 hari datang balik kesini kalau tak jangan tanya kemana besi ini pergi"


kami berdua berbincang dan bersetuju dnegan cadangan wak


kemudian Irfi bertanya pada wak


"sebenarnya apa yang wak tau berkenaan keris nie"


dengan muka yang muram wak berkata dengan kami


"sebenarnya nama keris ini adalah sumiyang setan sewer, ada sebahagian tempat menggelarnya sumiyang jumbei dan ada separuh gelar sumiyang siwo"


wak menyambung


"keris nie telah dibuat oleh seorang empu yang bernama Ki dari zaman dahulu.. yang ini pada mulanya ia membuat sebilah, kemudian ia membuat lagi 7 bilah dan kemudian ia buat lagi 21 bilah, dalam dunia ada sebanyak itu sahaja keris ini"


wak meneruskan penerangannya


"di zaman dahulu sebelum agama islam sampai ke tanah jawa, keris ini menjadi keris para penguasa wilayah, dimana diamanahkan seorang dukun khusus untuk menjaga keperluan jin keris ini. Kita zaman sekarang tak sanggup untuk menjaganya"


"pengakhiran pemegang keris itu adalah sepertimana pakcik kau yang kau lihat"


wak terus berkata


"pak kiai wak pernah berkata berhati hati dengna keris ini kerana sangat keras jin penjaganya "


"dalam hidup wak tak sangka wak akan bertemu dengan dia"


"ntahlah " keluh wak dengan kami


petang itu kami balik kerumah masing masing dan berjanji untuk berjumpa dengan nya dua hari kemudian..

Bersambung lagi...next confirm last... =)

Wahai Tuhanku Sesungguhnya Kaulah yang ku maksud dan KeredhaanMulah yang kutuntut

3 comments:

  1. memang panjang entry ni, ada sambungan pulak tu. btw tq dtg dan leave commnet dlm blog sy.

    kalau dah habis part 5 cerita ni, harap bolehlah joint contest saya pulak: CONTEST AZAM 2011

    joint tahu, mana tahu boleh menang cash, cookies ataupun ebook hartanah

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ShoutMix chat widget